Etusivu > Ajankohtaista > Tiedotteet > Lahden Talot vähensi CO2 -päästöjään puolessa vuodessa 77 tonnia

Lahden Talot vähensi CO2 -päästöjään puolessa vuodessa 77 tonnia

30.1.2018

Lahden Talot Oy tarjoaa vihreämpää vuokra-asumista. Asukkaita ympäristöasioihin aktivoiva uusi MiniMoi!-kilpailu on tuonut rohkaisevia tuloksia. Ensimmäisen puolen vuoden aikana CO2-päästöt alenivat 96 kiinteistössä 77 tonnia eli 3,1 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Isännöintipäällikkö Matti Koskinen sanoo, että Lahden Taloissa asukkaat ovat jo useamman vuoden ajan osallistuneet aktiivisesti ympäristötalkoisiin.
-Olemme keskittyneet eri hankkeissa niihin asioihin, joihin asukas voi itse vaikuttaa. Tavoitteena on saada pysyvä muutos asukkaiden kulutus- ja käyttötottumuksiin. Kilpailun alku on ollut rohkaiseva ja kertoo, että Lahden Talojen asukkaat pitävät ympäristöasioita yhä tärkeämpinä.

Vertailuluvut lasketaan lämmityksen ja lämpimän käyttöveden sekä sähkön tuottamiseen tarvittavan energian, että jätehuollon tuottamista hiilidioksidipäästöistä. Kilpailu kestää 12 kuukautta. Kilpailusta vastaa Lahden Talot ja asukashallituksen alainen ympäristötoimikunta.
-Suurin osa hiilidioksidipäästöistä tulee asuntojen lämmityksestä. Mahdollista ylilämpöä kannattaakin leikata säätämällä lämpöpattereiden termostaattiasetuksia pienemmälle, ei tuulettamalla. Toinen keino on kiinnittää huomiota veden tarkempaan käyttöön, jolloin huomaamattaan tulee vähentäneeksi myös lämmintä käyttövettä, listaa Koskinen keinoja.

Asukkaita on motivoitu ympäristövaikutuksilla, mutta parhaiten menestyneiden kiinteistöjen asukkaille on luvassa aiempien kilpailujen tapaan muun muassa lahjakortteja. Vähäinen asia ei ole sekään, että ympäristöä säästävistä toimenpiteistä seuraa myös taloudellisia vaikutuksia vähentäen tulevia vuokrankorotuspaineita.

Järjestelmällistä ja pitkäjänteistä ympäristötyötä

MiniMoi!-kilpailu jatkaa Lahden Talojen järjestelmällistä ympäristötyötä asukkaiden kanssa. Kolmevuotinen Luukuta Oikein -lajittelukilpailu päättyi toukokuussa. Kilpailun tuloksena sekajätteen määrä pieneni viikkotasolla 30 litrasta per asukas 23,6 litraan.

Lahden Asuntojen uudiskohteet Sorvarinkatu 8 ja 10 sekä Vanhatie 53 olivat Kuntarahoituksen ensimmäiset Vihreällä rahoituksella rakennetut asuinrakennuskohteet. Lähes nollaenergiatalokohteissa on kerrostaloille harvinainen toiseksi paras energialuokka (B) ja lukuisia energiatehokkuuteen tähtääviä yksityiskohtia.