Etusivu > Ajankohtaista > Tiedotteet > Lahden Talot panostaa merkittävästi kiinteistökannan uudistamiseen

Lahden Talot panostaa merkittävästi kiinteistökannan uudistamiseen

21.9.2018

Investointeihin 40 miljoonaa - perusparannuksissa painopiste asumisviihtyvyyden parantamisessa

Lahden Talot -konsernin suunnitellut investoinnit ovat vuonna 2019 noin 40 miljoonaa euroa. Vuokratalojen uustuotantoon yhtiö on budjetoinut noin 33 miljoonaa euroa ja perusparannuksiin sekä muuhun kiinteistökorjaamiseen noin kuusi miljoonaa euroa. Normaalin vuokratalokannan ohella uustuotantoa suunnataan opiskelija-asumiseen ja senioriasumiseen.

- Haluamme tarjota asukkaillemme parempaa vuokra-asumista ja laadukkaita koteja. Sen vuoksi perusparannusten painopiste on asumisviihtyvyyden parantamisessa, talotekniikan saneerauksissa ja energiatalouden parantamisessa. Perusparannuksissa uusitaan muun muassa asuntojen pinnoitteita, keittiökalusteita, ovia ja ikkunoita sekä käyttövesiputkistoja. Nämä vaikuttavat suoraan asukkaidemme arkeen, toimitusjohtaja Jukka Anttonen sanoo.

Uusia laadukkaita ja kohtuuhintaisia asuntoja valmistuu ensi kesänä muun muassa Lahdessa Rakokiveen. Uustuotantokohteita on tavoitteena aloittaa Lahden keskusta-alueella, Mukkulassa ja Kilpiäisissä. Tavoitteena on rakentaa kaikki uudiskohteet A-energialuokkaan.

- Alkuvuodesta meillä valmistuu perusparannuskohde Ahtialan Rouvasmannissa, jossa on 43 uutta vastaavaa asuntoa.

Vuokrat nousevat keskimäärin 1,9 prosenttia

Lahden Talojen aravuokria nostetaan maltillisesti. Keskimäärin vuokrankorotus on 1,9 prosenttia, jolloin koko asuntokannan keskivuokra on ensi vuonna 11,48 euroa kuukaudessa. Autopaikka- ja saunamaksut pysyvät ennallaan.

Vuokrankorotusten taustalla on pääosin kiinteistöjen ylläpitokulujen kasvu. Kustannusten nousua tulee muun muassa tontinvuokrista, jäte-, kiinteistöhuolto- ja siivouskuluista, sähkön siirtohinnoista ja pääomakuluista. Vuokrien korotuspaineita vähentää muun muassa arvio lämmityskustannusten pienenemisestä.

- Suunnitelmallisilla toimenpiteillä haluamme vaikuttaa siihen, että vuokra-asumisen kustannukset pysyisivät kohtuullisena, toteaa toimitusjohtaja Jukka Anttonen.

Lahden Talot ja asukkaat ovat yhteistyössä saavuttaneet merkittäviä kustannussäästöjä muun muassa energia-, käyttövesi- ja jätehuoltokuluissa. - Nämä säästöt alentavat täysimääräisesti vuokrankorotuspaineita, kiittää Anttonen. - Sen sijaan muun muassa energiatariffeihin, tontinvuokriin ja veroihin emme pysty vaikuttamaan omilla toimenpiteillämme. Kokonaisuudessaan asuminen Lahden Talojen asunnoissa on jatkossakin kohtuuhintaista, turvallista ja luotettavaa, Anttonen jatkaa.

Lahden Talojen hallitus hyväksyi vuoden 2019 talousarvion kokouksessaan tiistaina 18. syyskuuta.