Etusivu > Ajankohtaista > Tiedotteet > MiniMoi! kannustaa vähentämään asumisen hiilidioksidipäästöjä

MiniMoi! kannustaa vähentämään asumisen hiilidioksidipäästöjä

7.6.2017

Ympäristöä säästävä kilpaileminen jatkuu Lahden Taloissa

Asunnon patteritermostaatit hieman pienemmälle. Ei tarpeetonta veden valuttamista hanasta. Kuhunkin jäteastiaan vain sitä jätettä, mikä astian kyljessä lukee. Talvella auton lämmitystolpan käyttämistä vain todelliseen tarpeeseen.

Siinä muutamia keinoja, joilla Lahden Talot kannustaa asukkaitaan vähentämään asumisesta aiheutuvia hiilidioksidipäästöjä. Kyse on MiniMoi!-kilpailusta, Lahden Talojen uusimmasta käyttötottumusten muuttamiseen perustuvasta kilpailusta, joka alkoi kesäkuun alussa. Asukkaat kilpailevat siitä, mikä vuokratalokohde 12 kuukauden aikana vähentää eniten asumisesta aiheutuvia hiilidioksidipäästöjä. Kilpailussa vertaillaan kiinteistöjen hiilidioksidipäästölukuja (CO2-lukuja), jotka lasketaan kertomalla kulutettu energiamäärä energian päästökertoimella.

MiniMoi!-kilpailun järjestää Lahden Talojen asukkaiden ympäristötoimikunta yhteistyössä vuokrataloyhtiön kanssa. Seurannassa ovat veden, lämmitysenergian ja kiinteistösähkön kulutus sekä jätehuolto. Suurimman säästöpotentiaalin arvioidaan löytyvän lämmityksen puolelta eli lämpimästä käyttövedestä ja asunnon lämmityksestä.

Lahden Talojen vuoden 2016 suurin kiinteistökohtainen CO2-indeksi on 11,9 kiloa rakennuskuutiota kohti ja pienin 1,2 kiloa rakennuskuutiota kohti. Lahden Talot -konsernin koko kiinteistökannan normeerattu eli lämpötilakorjattu indeksi on 9,1. Luvussa ei ole mukana jätehuollon osuutta.

- MiniMoi!-kilpailun realistinen tavoite on viiden prosentin vähennys Lahden Talojen hiilidioksidipäästöissä, arvioi Lahden Talojen talotekniikan asiantuntija Janne Salonen.

Aiemmin säästetty vettä ja tehostettu lajittelua

Ympäristöä säästävä kilpaileminen alkoi Lahden Taloissa vuonna 2007, jolloin järjestettiin biojätteen lajittelukilpailu Bioporkkana. Vuosina 2012-2013 asukkaat kilpailivat veden kulutuksen vähentämisestä. Tämän vuoden toukokuun lopussa päättyi kolme vuotta jatkunut Luukuta Oikein -kilpailu, jossa tarkoituksena oli vähentää sekajätteen määrää.

Luukuta Oikein -kilpailun täpärän voiton vei Vähäntalonkatu 17. Tasaisen kärjen kakkossijalle ylsi Ostoskatu 12. Kolmanneksi huimalla loppukirillään kohosi Kaviokatu 1. Kilpailussa seurattiin lajittelun tehokkuuslukuja, jotka kolmen kärjellä olivat 12-12,3. Tehokkuusluku laskettiin jakamalla kiinteistön sekajäteastioiden litramäärä asukkaiden lukumäärällä ja kertomalla näin saatu suhdeluku viikoittaisten tyhjennyskertojen lukumäärällä.

Eniten tehokkuuslukuaan paransi Pajapellonkatu 6-14, peräti 29,4:llä, toiseksi eniten Mummonkatu 2 ja 4 (22,2:lla) ja kolmanneksi eniten Jahtikatu 3 (18:lla).

Kiinteistötarkastaja Tuukka Mettälä on tyytyväinen kilpailun tuloksiin.

- Lajittelun tehokkuuslukujen keskiarvo parani 20 prosenttia. MiniMoi!-kilpailussa sekajätteen määrää pyritään vähentämään edelleen. Toivottavasti asukkailla riittää intoa jatkaa lajittelun tehostamista! Yhdessä energiankulutuksen vähenemisen kanssa se säästää ympäristöä ja alentaa asumisen kustannuksia.